Tijdens de Weimarrepubliek, na de Eerste Wereldoorlog, werd Duitsland getroffen door een periode van extreme hyperinflatie. Dit was grotendeels te wijten aan verschillende factoren, waaronder de zware herstelbetalingen opgelegd door het Verdrag van Versailles, de financiële last van de oorlog, en een gebrek aan vertrouwen in de Duitse economie. De overheid begon geld bij te drukken om de oorlogsuitgaven te financieren, waardoor de waarde van de Duitse mark snel daalde.

De hyperinflatie bereikte haar hoogtepunt in 1923, toen de Duitse mark zo waardeloos werd dat mensen hun geld letterlijk in kruiwagens moesten dragen om dagelijkse benodigdheden te kopen. De prijzen stegen zo snel dat ze soms meerdere keren per dag veranderden.

In deze chaotische economische omstandigheden hadden postzegels een bijzondere rol. Postzegels waren een wettig betaalmiddel voor het versturen van post, en ze werden steeds meer gezien als een betrouwbare vorm van valuta in vergelijking met de steeds waardelozer wordende mark. Mensen begonnen postzegels te verzamelen en te gebruiken als alternatieve valuta om goederen en diensten te kopen. Dit leidde tot een enorme stijging van de vraag naar postzegels.

De Duitse posterijen konden de situatie niet bijhouden en hadden te maken met een tekort aan postzegels. Om aan de vraag te voldoen, begonnen ze noodpostzegels uit te geven, vaak met hoge nominale waarden om te voldoen aan de inflatie. Deze noodpostzegels waren soms slechts enkele dagen geldig voordat ze werden vervangen door nieuwe uitgaven met hogere nominale waarden. Sommige postzegels uit deze periode hebben daardoor extreem hoge nominale waarden, zoals miljarden marken.

De hyperinflatieperiode had dus een aanzienlijke impact op postzegels, zowel in termen van hun rol als alternatieve valuta als in de uitgiftepraktijken van de Duitse posterijen. Deze gebeurtenissen hebben de Duitse postzegeluitgiften uit die tijd tot enkele van de meest interessante en gewilde verzamelobjecten gemaakt voor filatelisten over de hele wereld.

Sophistiqué staat voor de kunst van het verfijnde leven. Dit omvat het strelen van de zintuigen in de meest brede zin van het woord.

Zo strelen wij uw smaak door het aanbieden van verfijnde wijnen en elegante champagnes, we creëren een lust voor het oog door een breed scala aan kunstobjecten en last but not least intrigeren wij ook de geest door verrijkende literatuur aan te bieden.

In onze constante zoektocht naar een verdere verrijking van uw zintuigen kunnen we de inrichting van de eigen leefomgeving niet overslaan. Wij zullen ons bestaande repertoire dan ook gaan uitbreiden, en wel met historische bouwmaterialen en woninginrichting.

Denk bijvoorbeeld aan een marmeren haard afkomstig uit een authentiek Frans Chateau, een eiken deur afkomstig uit een oud klooster of een tafel vervaardigd uit de oude toegangspoort van een boerderij.

Stelt u zich dan ook voor dat u heerlijk warm bij de open haard zit, voorzien van een goede wijn en een nog beter boek. Dit is de visie die wij voor u in gedachten hebben en die we op korte termijn in zijn volledigheid kunnen realiseren. Binnenkort zullen wij u dan ook meenemen in de nieuwe reikwijdte van ons portfolio.

Tot die tijd wensen wij u verfijnde feestdagen.

Sophistiqué | The art of fine living starts here…

Binnen ons artistieke repertoire bevinden zich af en toe kunstwerken van lokale origine. Deze werken werpen een licht op de geschiedenis van ons schitterende Limburg en voeren ons terug naar een lang vervlogen tijdperk.

Zo hebben wij onlangs "Het huis te Elsloo" in onze collectie gehad. Dit betrof een creatie van een enigmatische kunstenaar, waarop Kasteel Elsloo en de voormalige residentie van de familie De Geloes rond het jaar 1845 werden afgebeeld.

Elsloo had reeds vóór de dertiende eeuw een kasteel als vrije rijksheerlijkheid. In 1579 werd dit kasteel door de Spanjaarden in brand gestoken tijdens het beleg van Maastricht, waarna het Maaswater geleidelijk aan vrij spel kreeg en het oorspronkelijke kasteel veranderde in een ruïne. Het huidige kasteel verrees aan de oevers van de Slakbeek, honderden meters verwijderd van de oorspronkelijke locatie, en bestond aanvankelijk uit een herenhuis met bijgebouwen. De oudste component van dit nieuwe kasteel is de watermolen, die teruggaat tot het jaar 1552. De kenmerkende toren werd opgetrokken in 1843.

Of het nu een kwestie van toeval of quantumverstrengeling was, het lot bepaalde dat "Het huis te Elsloo" werd teruggebracht naar zijn geboorteplaats, en wel naar Kasteel Elsloo. Zo ontvingen wij een oproep van de directie met het verzoek voor hereniging, en we hebben het kunstwerk dan ook persoonlijk teruggebracht naar zijn oorspronkelijke geboortegrond. We werden met Limburgse gastvrijheid ontvangen in een schitterende ambiance, waar het werk nu zijn rechtmatige plek mag opeisen in de binnengalerij van Kasteel Elsloo.

Indien u benieuwd bent naar hoe het kunstwerk inmiddels is geïntegreerd, nodigen wij u van harte uit om een bezoek te brengen aan Kasteel Elsloo. Laat u verrassen door de rijke historie en laat u verwennen door de gastvrijheid en de hoogstaande gastronomie.

Indien wij u kunnen begeleiden bij het selectie- en aankoopproces van kunst, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek. Wij staan u dan ook graag te woord.

Op zondag 1 oktober namen wij deel aan de kunstmarkt te Heythuysen. Bij veel professionele kunstenaars stapelde in de ateliers het oude werk zich op. Het werd dan ook tijd om orde op zaken te stellen. Tegen bijzonder aantrekkelijke prijzen boden talloze kunstenaars uit Limburg, Brabant, andere provincies en de Euregio hun werk te koop aan. Het aangeboden werk was zeer divers o.a. schilderijen, pentekeningen, gouaches, brons, keramiek, marmer, steen, glas, sieraden en nog veel meer. Zo werd de artistieke horizon van menig bezoeker aanzienlijk verbreedt. Het weer was prachtig en catering Geert Coolen zorgde ervoor dat de bezoekers met een drankje en een hapje konden genieten van al het moois. We danken de organisatie van de kunstmarkt voor de professionele begeleiding, de facilitering en bovenal de gastvrijheid.

Deze zomer werd er in samenwerking met Viecuri Venlo een expositie georganiseerd betreffende het oeuvre van Frans Geelen (1941). De expositie vond plaats in de centrale galerij en bood een duidelijke illustratie van de artistieke reikwijdte van Frans Geelen. Er werden zowel impressionistische, expressionistische, abstracte en popart werken geëxposeerd.

In 1941 werd Frans geboren in het witte stadje Thorn. Hij volgde zijn opleiding aan de academie Genk, Arendonk en het Kunstcollege Weert in de vakrichtingen schilderen, tekenen, beeldhouwen, vrije grafiek en kunstgeschiedenis. Het oeuvre van Frans is dan ook breed te noemen, echter bestaat de kern voornamelijk uit impressionistische en expressionistische werken. Daarentegen maken ook abstracte werken, sculpturen en beelden deel uit van zijn nalatenschap. Ook zijn de thema’s die hij belicht vaak erg herkenbaar, variërend van Limburgse stadsgezichten en regionale natuurgebieden, tot de meer controversiële thema’s zoals de dood. Kortom, een oeuvre wat beschouwd mag worden als authentiek Limburgs erfgoed. Zijn bijdrage aan de Limburgse kunstsector mag dan ook substantieel genoemd worden. Wij danken Viecuri voor de gelegenheid om te kunnen exposeren.

“Overweldigend” is het eerste woord wat zich aandient als ik reflecteer naar mijn bezoek aan TEFAF 2023. De schoonheid stort zich direct als een tsunami over je heen. Dermate overweldigend dat het voelt als een innige omhelzing, daar waar voorheen nooit affectie werd ervaren. Een omhelzing die in stand blijft en zelfs aan kracht wint naarmate de TEFAF dieper betreden wordt. Woorden schieten te kort. Het gewicht van deze artistieke tour de force kan nauwelijks gedragen worden.

De start van deze editie vond dit jaar plaats in de Antiek sectie, waar men direct werd begroet door middeleeuwse manuscripten, perfect geconserveerd en overweldigend mooi gedecoreerd. Ook de diverse Sciëntifica aanbieders spraken mijn jongensgeest sterk aan. Sciëntifica is de verzamelnaam voor objecten die een wetenschappelijke, veelal instrumentele oorsprong hebben en welke daarnaast ook een historische waarde uitdragen. Denk aan handbeschilderde globes, antieke microscopen en historische navigatie instrumenten. Instrumenten die een significante bijdrage hebben geleverd aan de progressie van de wetenschap, en daarvoor ook wel gehuldigd mogen worden.

De klassieke kunstsectie met haar prachtige verscheidenheid in schilderijen en sculpturen, maakt dat ik na thuiskomst nog altijd moet bijkomen van alle indrukken. Schilderijen daterend uit de middeleeuwen, dermate natuurgetrouw geschilderd dat men zich afvraagt of de huidige Wechsler schaal de mate van begaafdheid van deze artiesten zou kunnen weergeven. Een schilderij met daarop afgebeeld een bospad, waarbij de zon opkomt en zijn licht werpt tussen de bomen. Het licht zo intens fel geschilderd dat de aanschouwer een zonnebril dient op te zetten uit bescherming, en bij toenadering tot het canvas de warmte van het zonlicht op de huid voelt branden. Buitengewoon hoogstaand meesterschap. Als hemelse genadeslag mag men dan ook nog eens baden in de aanwezigheid van iconen zoals Renoir, Rodin en Degas. Zo ontzettend, verpletterend mooi dat het positieve effect op de psyche vergelijkbaar is met 1 jaar intensieve therapie.

Dit medicinale effect van kunst willen wij maar al te graag met u delen. Kunst draagt dan ook bij aan de kwaliteit van leven. Wil het echter kwaliteit introduceren, dan dient het werk ook kwalitatief hoogwaardig te zijn en dat is waar wij ons bij voorbaat op concentreren. De stukken die u aantreft in onze collectie zijn allen van uitstekende kwaliteit en geschilderd door veelal RKD erkende artiesten. Desalniettemin proberen wij de aankoopdrempel te verlagen door “correcte” prijzen te hanteren. Op die wijze willen we als het ware de kwaliteit van leven de huiskamer in forceren. We hopen dan ook dat deze woorden u uitnodigen om eens een kijkje te nemen op onze webshop.

Kunst is een product van het samenspel tussen ratio en emotie. Twee verschillende werelden die zich verenigen onder de gedeelde noemer expressie. Kunst dient te worden beleefd, het dient te worden gevoeld.

Alvorens u overgaat tot de aanschaf van een werk, is het belangrijk om het werk eerst in alle rust en met alle aandacht te aanschouwen. Welke gedachten en emoties roept het werk bij u op? Zet het werk u aan tot contemplatie en intrigeert het u? Belangrijke vragen waarop het antwoord positief en bevestigend dient te zijn. U gaat tenslotte uw leven delen met het werk.

Daarnaast toont u ook ongenuanceerd uw eigen stijl aan de buitenwereld, waarmee u zich ook openstelt voor eventuele kritiek of discussie. Het introduceren van kunst in uw leven gaat in die zin ook gepaard met een bepaalde vorm van kwetsbaarheid.

Het werk op de afbeelding is afkomstig uit het oeuvre van Frans Geelen. Het is een van zijn impressionistische landschappen. U ziet dat deze stijl zeer toegankelijk is en ook zeer makkelijk werd verweven met het bestaande interieur. Het introduceert een zekere balans, mede door het palet aan kleur wat we ook terugvinden in het interieur, en vormt een verbinding tussen beide zijden van de kamer. Daarnaast werd het werk tot een onderdeel gemaakt van de gezinsdynamiek. In die zin dat het werk een centrale plek heeft gekregen daar waar ook het gezinsleven zich concentreert, namelijk de eettafel. Kortom, het werk en het leven hebben zich hier zeer nauw met elkaar verweven.

U dient dan ook overtuigd te zijn dat het werk goed bij u en uw leven past. Een overtuiging die vele malen belangrijker is dan bijvoorbeeld het beoogde rendement van het werk. Alvorens u overgaat tot de aanschaf van een werk, heeft u bij ons de mogelijkheid om het werk in alle rust en onder het genot van een heerlijk glas wijn te aanschouwen. Zo kunt u er zeker van zijn dat het werk goed bij u past alvorens u ons atelier verlaat.

Op onze webshop treft u onze gehele kunstcollectie. Neem uw tijd en sta stil bij wat de impressies met u doen. Hoe zet het u in beweging en wat roert er van binnen?

In 1941 werd Frans geboren in het witte stadje Thorn. Zijn middelbare school opleiding volgde hij aan het gymnasium en daarna studeerde Frans verder aan de HBS om uiteindelijk als werktuigbouwkundige af te studeren aan de U.T.S. Daarnaast voltooide Frans een opleiding in de hogere bedrijfsleiding.

In zijn werk als werktuigbouwkundig engineer was hij betrokken bij vele technische constructies. Een dimensie die in zijn kunst nadrukkelijk te bespeuren is. Hij koos uiteindelijk voor de kunst. Wellicht dreven een creatieve moeder en verschillende Thornse kunstenaars hem in deze richting.

Hij volgde zijn opleiding aan de academie Genk, Arendonk en het Kunstcollege Weert in de vakrichtingen schilderen, tekenen, beeldhouwen, vrije grafiek en kunstgeschiedenis. Het oeuvre van Frans is dan ook breed te noemen, echter bestaat de kern voornamelijk uit impressionistische en expressionistische werken. Daarentegen maken ook abstracte werken, sculpturen en beelden deel uit van zijn nalatenschap. Ook zijn de thema’s die hij belicht vaak erg herkenbaar, variërend van Limburgse stadsgezichten en regionale natuurgebieden, tot de meer controversiële thema’s zoals kindermisbruik of de dood. Kortom, een oeuvre wat beschouwd mag worden als authentiek Limburgs erfgoed. Zijn bijdrage aan de Limburgse kunstsector mag dan ook substantieel genoemd worden.

Inmiddels heeft Frans een hoge leeftijd bereikt en neemt zijn zorgbehoefte toe. Omwille van het in stand houden van zijn erfgoed zal een groot gedeelte van zijn oeuvre geveild en verkocht worden. De veilingen zullen verzorgd worden door Veilingen van kunst, een gerenommeerd veilinghuis uit Nijmegen. De verkoop zal worden verzorgd door Sophistiqué.

Bezoek dan ook Veilingen van kunst en onze webshop en laat u verwelkomen door de kwaliteit, de reikwijdte en de thematiek van zijn oeuvre. Bezichtigingen zijn altijd mogelijk, met het grote risico dat uw kunsthart snel veroverd zal worden.

Recent kocht ik tijdens een van mijn kunstspeurtochten een prachtig impressionistisch werk. De eenvoudige compositie van het werk en het romantische thema raakte direct een gevoelige snaar.

Nadere inspectie van het werk wekte de suggestie dat het zeer gedateerd was. Desalniettemin kon ik geen signatuur noch een jaartal ontdekken. De buitenlijst vond zijn oorsprong in de afgelopen 20 jaar. Het canvas daarentegen oogde zeer gedateerd. Het canvasraster was vervaardigd uit hout, mogelijk Beuken, wat inmiddels volledig geoxideerd was. Ook de wiggen waren aangetast door de tand des tijds, het canvasraster werd bij elkaar gehouden door smeedijzeren nagels, het canvas was bruin en rook muf. Ook het thema was zeer gedateerd. Kortom, allemaal indicaties dat het een gedateerd werk betrof. Mijn eerste schatting berustte op eind 1800 aanvang 1900.

Na thuiskomst ben ik dan ook direct op onderzoek uit gegaan. Een activiteit die me altijd veel vreugde geeft. Desalniettemin maakte de vreugde al snel plaats voor bittere ernst. Het werk was namelijk “Le Chemin de Sèvres” van de Franse impressionist Jean-Babtiste Camille Corot (1769-1875), en onderzoek wees uit dat het origineel in 1998 op klaarlichte dag werd gestolen uit het Louvre in Parijs.

3 mei 1998 was een gewone dag voor het Louvre in Parijs. Zoals altijd zat het museum vol met bezoekers. De klassiekers van de Franse landschapsschilderkunst hangen in een onopvallende hoek, waaronder ook Camille Corot's "Le Chemin de Sèvres” uit 1865. Niemand merkt op dat iemand het doek uit de lijst knipt en oprolt. Ook al schakelt het alarmsysteem in, de dief mengt zich onder de museumbezoekers en verdwijnt. De haastige bewakers vinden ter plekke geen daders. De museumzalen worden snel ontruimd en bezoekers worden gecontroleerd, echter zonder succes. De overvaller(s) zijn niet meer in het museum. Tot op heden is het werk spoorloos.

Wat mij alarmeerde was het feit dat de afmetingen en overige kenmerken sterk overeenkwamen met het origineel. Had ik hier te maken met het origineel, opnieuw opgespannen en gerestaureerd, of had ik te maken met een zeer goede reproductie?

Zekerheidshalve heb ik dan ook contact opgenomen met het Louvre, waar ze over een ware recherche afdeling beschikken. Na een lange dialoog en intern onderzoek kreeg ik van een van de experts eindelijk het verlossende woord. Het origineel had ik “niet” in het bezit. Het betrof een zeer goede reproductie. Opgelucht dat ik me niet hoefde te verantwoorden voor een “misdrijf”, nam ik Le Chemin de Sèvres op als onderdeel van mijn privé collectie. Een van de werken die ik nu ook kan voorzien van een sappig verhaal.

Het veilen van kunst biedt vele voordelen. Zo heeft een veilinghuis, indien gerenommeerd, vaak een breed bereik. Men opereert regionaal, nationaal en in sommige gevallen zelf internationaal. Daarnaast oefent een gerenommeerd veilinghuis veelal een aantrekkingskracht uit op de echte kunstliefhebber en/of -belegger. Een veiling zorgt dan ook voor de juiste demografie geconcentreerd op één plek. De commissie die men vraagt voor deze dienstverlening wordt veelal overschaduwd door de veilingresultaten die bereikt worden. Dit maakt het dan ook tot een lucratieve situatie voor zowel het veilinghuis, de kunsthandelaar of de particuliere verkoper.

Ook wij werken samen met veilinghuizen. Recent zijn wij de samenwerking aangegaan met Veilet, een veilinghuis gesitueerd in Nijmegen. Veilet is gespecialiseerd in het veilen van kunstwerken die afkomstig zijn van overheden, ateliers en bedrijfscollecties. Daarnaast bieden zij ook veel andere diensten op hoog niveau zoals taxaties, kunstopslag en veilingmanagement.

Op doorverwijzing van de ING Bank, voor wie Veilet reeds een deel van hun collectie had geveild, kwamen wij met elkaar in contact. Een ontmoeting op locatie te Nijmegen, een uitgebreide rondleiding en een lange dialoog omtrent de veilingcondities heeft uiteindelijk mogen leiden tot een samenwerking. Vooralsnog zal Veilet zich voornamelijk concentreren op de werken van Frans Geelen.

Daarnaast werken wij ook samen met Kunstveiling. Kunstveiling is een online platform waar de meest uiteenlopende kunstwerken worden geveild. Omdat zij een RKD (Rijksdienst Kunsthistorische Documentatie) registratie als norm hanteren, treft u op de site enkel hoogwaardige werken. En zo ook werken uit onze eigen collectie.

Werken waarbij wij de voorkeur hebben gegeven voor een veiling treft u uiteraard niet op de webshop. De collectie zoals aanwezig op onze webshop is dan ook direct beschikbaar. Zonder enige invloed van concurrerende bieders kunt u dus nieuwe schoonheid in het leven introduceren.

Gedreven door de liefde voor podiumkunsten, en dan met name de liefde voor de klassieke kunsten, mocht ik enkele jaren geleden kennismaken met een uniek concept. De betreffende voordracht bestond uit de negende symfonie van Dvorzak, beter bekend onder de naam “De nieuwe wereld” symfonie.

En warempel, er ging ook een nieuwe wereld voor mij open. De nieuwe wereld die zich voor mij ontvouwde, vond zijn grondslag echter niet in de betreffende compositie, alhoewel het werk an sich een van de betere is uit het Dvorzak repertoire. Deze nieuwe wereldervaring vond zijn grondslag in het feit dat het orkest het stuk opvoerde “zonder” de begeleiding van een dirigent. Tegen verwachting in werd het stuk buitengewoon smetteloos opgevoerd. De musici waren dan ook zeer goed op elkaar afgestemd en daarnaast uiterst virtuoos.

Ze bestempelen zichzelf als een “rebellencollectief”, een vernieuwende kracht binnen de conservatieve kaders van de klassieke kunsten. Het orkest acteert onder de naam Pynarello (www.pynarello.com) en deze zomer bestaan ze 5 jaar. Om hun voortbestaan te kunnen waarborgen worden zij meerjarig gesubsidieerd door verschillende fondsen en de overheid, maar ook door sponsoring door betoverde orkestgangers zoals mijzelf. Met trots mag Sophistiqué zich dan ook vriend noemen van Pynarello. Met onze sponsoring hopen we dan ook een bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van deze prachtige kunstuiting, zodat ook u hier blijvend van kunt genieten.

Tot die tijd, en tussen de concerten door, kunt u uw behoefte voor de schone kunsten reeds tegemoetkomen met een bezoek aan onze webshop.

Na een afwezigheid van 2 eeuwigdurende jaren was het eindelijk weer zover. We mochten weer genieten van de adembenemende schoonheid van de hoogste concentratie topstukken uit de meest prestigieuze kunstcollecties ter wereld. Dit is tevens de essentie van het bestaansrecht van de TEFAF.

Een kunstliefhebber of verzamelaar is als een drugsverslaafde, constant op zoek naar de meest begeerlijke “fix” via musea, exposities, gerenommeerde locaties, literatuur en film, gekweld door een constante honger die nooit bevredigd kan worden. De mooiste stukken worden vaak aan het zicht onttrokken en als een privé aangelegenheid gekoesterd of zelfs geconsumeerd. Iets in mij begrijpt dit als geen ander. Sommige schoonheid kan niet gedeeld worden. Het is als een liefdesaffaire, een tweezijdige stroom van affectie en genegenheid die besmet of ontwricht zou raken door externe interventie. Het zijn tenslotte de objecten aan weerszijden van de stroom wiens affectie en genegenheid het meest puur is.

Deze filosofie achter ons latend, vinden we onszelf te midden van de TEFAF, tussen namen zoals Rodin, Karel Appel, Van Goch en Corneille. Tussen contrasterende werelden zoals het impressionisme en het expressionisme, en tussen tijdskloven van het oude Egypte tot de hedendaagse Art Brut. Een waar Walhalla, als badend in opium. Opus magnum na opus magnum na opus magnum, het ene werk nog prestigieuzer dan het andere. Het ene werk nog duurder dan het andere, oplopend tot in de miljoenen. Binnen handbereik maar ontoegankelijk.

Dat willen wij veranderen door kunst toegankelijk te maken voor een breed publiek. Kunst draagt bij aan de kwaliteit van leven. Wil het echter kwaliteit introduceren, dan dient het werk ook kwalitatief hoogwaardig te zijn en dat is waar wij ons bij voorbaat op concentreren. De stukken die u aantreft in onze collectie zijn allen van uitstekende kwaliteit en geschilderd door veelal RKD erkende artiesten. Desalniettemin proberen wij de aankoopdrempel te verlagen door “correcte” prijzen te hanteren. Op die wijze willen we als het ware de kwaliteit van leven de huiskamer in forceren. We hopen dan ook dat deze woorden u uitnodigen om eens een kijkje te nemen op onze webshop. Wellicht tot snel…

Recent ontving ik het specifieke verzoek voor een Franse, gerenommeerde wijn uit 1971. Dit was namelijk het jaartal waarop twee familieleden van onze klant elkaar het “ja-woord” gaven. Het langverwachte huwelijksjubileum stond eigenlijk gepland voor 2021, maar kon vanwege Corona helaas geen doorgang vinden. Nu in de zomer van 2022 zou de schade worden ingehaald, en werd ik dus benaderd met het verzoek om de jubileumwijn te leveren.

Helaas maakte het jaartal 1971 geen deel uit van de collectie, echter was dit geen reden om onze wegen te laten scheiden. Met goedkeuring mocht ik dan ook gebruik maken van een verlenging, en ben ik op zoek gegaan naar een Franse, gerenommeerde wijn uit 1971. Dat lijkt overigens makkelijker gezegd dan gedaan. De wijn dient namelijk aan meerdere kwaliteitseisen te voldoen. Zo dienen de capsule en de labels in goede conditie te verkeren, dient het vulniveau van de fles optimaal te zijn, dient de wijn goed bewaard en drinkbaar te zijn en dient ook het Chateau een bepaalde allure uit te stralen. Kortom, een strenge selectie is noodzaak.

Na een lange zoektocht binnen het eigen netwerk kon er uiteindelijk een prachtexemplaar getraceerd worden, namelijk een Chateau Granchey van 1971 uit Saint Emilion. Dit Chateau is dan ook zeer gerenommeerd en de wijnen die hier vandaan komen zijn van uitstekende kwaliteit, net zoals dat huwelijk wat reeds vijftig jaar stand heeft mogen houden. Wederom buitengewoon eervol om onze wijn te mogen schenken op een gedenkwaardige dag zoals deze.

Zoals u leest laten wij ons niet beperken door de reikwijdte van het assortiment, maar volharden wij in onze zoektocht om de beste wijn voor u te traceren. Bent u op zoek naar een uniek en exclusief geschenk voor uw dierbaren? Bezoek dan snel onze webshop.

Recent (2022) ontvingen we het specifieke verzoek voor een Chateau La Tour Peyreau Saint Emilion uit 1967. Het bijzondere was dat deze wijn werd geschonken tijdens het huwelijksdiner van de ouders van onze klant, en wel zo’n 50 jaar geleden. Nu 50 jaar later vierden zij hun 50 jarige jubileum en Sophistiqué mocht daar dus bij zijn. Buitengewoon eervol om onze wijn te mogen schenken op een gedenkwaardige dag zoals deze. Dit zijn de ware juweeltjes.

Vintage wijn is dan ook een uniek cadeau om te geven en een ware ervaring om te krijgen. Vintage wijn wordt veelal dan ook niet beschouwd als een product om te consumeren, maar eerder als een emotie om te beschouwen. Op zoek naar een uniek en exclusief geschenk voor uw dierbaren? Bekijk dan snel onze collectie.

Enige tijd geleden tijdens een van mijn kunstexpedities viel mijn oog op een wel heel bijzonder portret. Direct was ik in haar greep en volledig overgeleverd aan de impuls. Ik besloot dan ook om het werk aan te kopen en het onderzoek naar de hoofdrolspelers uit te stellen tot een later tijdstip. Inmiddels heb ik kunnen achterhalen wie deze markante verschijningen daadwerkelijk zijn, en tot mijn verbazing blijken ze nauw verbonden te zijn met de “Zuidelijke Nederlanden”.

De prominente dame op het portret is Isabella Clara Eugenia. Zij was van 1598 tot 1621 vorstin, en na het overlijden van haar echtgenoot Albrecht van Oostenrijk van 1621 tot haar dood in 1633 landvoogdes van de Zuidelijke Nederlanden.

De markante heer op de afbeelding is Albrecht VII, de aartshertog van Oostenrijk ook wel Albert of Albertus genoemd. Hij was landvoogd van de Zuidelijke Nederlanden van 1595 tot 1598. Na zijn huwelijk met de Infante Isabella regeerde hij in haar naam de Habsburgse Nederlanden als soeverein van 1598 tot zijn dood in 1621.

Opvallend is dat Isabella in deze compositie meer prominent is afgebeeld. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat haar adellijke positie hoger was.

Het origineel (mijn exemplaar is slechts een zeer goede reproductie) werd geschilderd in 1615 door Otto van Veen (1556-1629), en maakt hedendaags deel uit van de collectie van “The Earl of Wemyss and March K.T.” in Gloucestershire, Engeland. De vraag ontstaat of de artiest die de reproductie heeft gemaakt toegang heeft gehad tot het origineel. De reproductie is namelijk dermate waarheidsgetrouw dat het onwaarschijnlijk lijkt dat deze is geschilderd aan de hand van een afbeelding.

Ondanks dat Isabella en Albrecht niet te koop zijn, treft u binnen onze kunstcollectie wel een breed scala aan andere toegankelijke werken. Neem dan ook eens een kijkje in onze online galerie. Wellicht zien we u snel voor een bezichtiging.