• Gerenommeerde wijn & kunst
  • Kunst bezichtigen op afspraak
  • Levering binnen 1-3 werkdagen
  • Beschermd verpakt
  • Mogelijkheid tot verzekerde verzending
  • Gerenommeerde wijn & kunst
  • Kunst bezichtigen op afspraak
  • Levering binnen 1-3 werkdagen
  • Beschermd verpakt
  • Mogelijkheid tot verzekerde verzending
 

Diefstal uit het Louvre

Recent kocht ik tijdens een van mijn kunstspeurtochten een prachtig impressionistisch werk. De eenvoudige compositie van het werk en het romantische thema raakte direct een gevoelige snaar.

Nadere inspectie van het werk wekte de suggestie dat het zeer gedateerd was. Desalniettemin kon ik geen signatuur noch een jaartal ontdekken. De buitenlijst vond zijn oorsprong in de afgelopen 20 jaar. Het canvas daarentegen oogde zeer gedateerd. Het canvasraster was vervaardigd uit hout, mogelijk Beuken, wat inmiddels volledig geoxideerd was. Ook de wiggen waren aangetast door de tand des tijds, het canvasraster werd bij elkaar gehouden door smeedijzeren nagels, het canvas was bruin en rook muf. Ook het thema was zeer gedateerd. Kortom, allemaal indicaties dat het een gedateerd werk betrof. Mijn eerste schatting berustte op eind 1800 aanvang 1900.

Na thuiskomst ben ik dan ook direct op onderzoek uit gegaan. Een activiteit die me altijd veel vreugde geeft. Desalniettemin maakte de vreugde al snel plaats voor bittere ernst. Het werk was namelijk “Le Chemin de Sèvres” van de Franse impressionist Jean-Babtiste Camille Corot (1769-1875), en onderzoek wees uit dat het origineel in 1998 op klaarlichte dag werd gestolen uit het Louvre in Parijs.

3 mei 1998 was een gewone dag voor het Louvre in Parijs. Zoals altijd zat het museum vol met bezoekers. De klassiekers van de Franse landschapsschilderkunst hangen in een onopvallende hoek, waaronder ook Camille Corot's "Le Chemin de Sèvres” uit 1865. Niemand merkt op dat iemand het doek uit de lijst knipt en oprolt. Ook al schakelt het alarmsysteem in, de dief mengt zich onder de museumbezoekers en verdwijnt. De haastige bewakers vinden ter plekke geen daders. De museumzalen worden snel ontruimd en bezoekers worden gecontroleerd, echter zonder succes. De overvaller(s) zijn niet meer in het museum. Tot op heden is het werk spoorloos.

Wat mij alarmeerde was het feit dat de afmetingen en overige kenmerken sterk overeenkwamen met het origineel. Had ik hier te maken met het origineel, opnieuw opgespannen en gerestaureerd, of had ik te maken met een zeer goede reproductie?

Zekerheidshalve heb ik dan ook contact opgenomen met het Louvre, waar ze over een ware recherche afdeling beschikken. Na een lange dialoog en intern onderzoek kreeg ik van een van de experts eindelijk het verlossende woord. Het origineel had ik “niet” in het bezit. Het betrof een zeer goede reproductie. Opgelucht dat ik me niet hoefde te verantwoorden voor een “misdrijf”, nam ik Le Chemin de Sèvres op als onderdeel van mijn privé collectie. Een van de werken die ik nu ook kan voorzien van een sappig verhaal.

Het veilen van kunst

Het veilen van kunst biedt vele voordelen. Zo heeft een veilinghuis, indien gerenommeerd, vaak een breed bereik. Men opereert regionaal, nationaal en in sommige gevallen zelf internationaal. Daarnaast oefent een gerenommeerd veilinghuis veelal een aantrekkingskracht uit op de echte kunstliefhebber en/of -belegger. Een veiling zorgt dan ook voor de juiste demografie geconcentreerd op één plek. De commissie die men vraagt voor deze dienstverlening wordt veelal overschaduwd door de veilingresultaten die bereikt worden. Dit maakt het dan ook tot een lucratieve situatie voor zowel het veilinghuis, de kunsthandelaar of de particuliere verkoper.

Ook wij werken samen met veilinghuizen. Recent zijn wij de samenwerking aangegaan met Veilet, een veilinghuis gesitueerd in Nijmegen. Veilet is gespecialiseerd in het veilen van kunstwerken die afkomstig zijn van overheden, ateliers en bedrijfscollecties. Daarnaast bieden zij ook veel andere diensten op hoog niveau zoals taxaties, kunstopslag en veilingmanagement.

Op doorverwijzing van de ING Bank, voor wie Veilet reeds een deel van hun collectie had geveild, kwamen wij met elkaar in contact. Een ontmoeting op locatie te Nijmegen, een uitgebreide rondleiding en een lange dialoog omtrent de veilingcondities heeft uiteindelijk mogen leiden tot een samenwerking. Vooralsnog zal Veilet zich voornamelijk concentreren op de werken van Frans Geelen.

Daarnaast werken wij ook samen met Kunstveiling. Kunstveiling is een online platform waar de meest uiteenlopende kunstwerken worden geveild. Omdat zij een RKD (Rijksdienst Kunsthistorische Documentatie) registratie als norm hanteren, treft u op de site enkel hoogwaardige werken. En zo ook werken uit onze eigen collectie.

Werken waarbij wij de voorkeur hebben gegeven voor een veiling treft u uiteraard niet op de webshop. De collectie zoals aanwezig op onze webshop is dan ook direct beschikbaar. Zonder enige invloed van concurrerende bieders kunt u dus nieuwe schoonheid in het leven introduceren.

Dvorzak’s negende. Een nieuwe wereld ontvouwde zich…

Gedreven door de liefde voor podiumkunsten, en dan met name de liefde voor de klassieke kunsten, mocht ik enkele jaren geleden kennismaken met een uniek concept. De betreffende voordracht bestond uit de negende symfonie van Dvorzak, beter bekend onder de naam “De nieuwe wereld” symfonie.

En warempel, er ging ook een nieuwe wereld voor mij open. De nieuwe wereld die zich voor mij ontvouwde, vond zijn grondslag echter niet in de betreffende compositie, alhoewel het werk an sich een van de betere is uit het Dvorzak repertoire. Deze nieuwe wereldervaring vond zijn grondslag in het feit dat het orkest het stuk opvoerde “zonder” de begeleiding van een dirigent. Tegen verwachting in werd het stuk buitengewoon smetteloos opgevoerd. De musici waren dan ook zeer goed op elkaar afgestemd en daarnaast uiterst virtuoos.

Ze bestempelen zichzelf als een “rebellencollectief”, een vernieuwende kracht binnen de conservatieve kaders van de klassieke kunsten. Het orkest acteert onder de naam Pynarello (www.pynarello.com) en deze zomer bestaan ze 5 jaar. Om hun voortbestaan te kunnen waarborgen worden zij meerjarig gesubsidieerd door verschillende fondsen en de overheid, maar ook door sponsoring door betoverde orkestgangers zoals mijzelf. Met trots mag Sophistiqué zich dan ook vriend noemen van Pynarello. Met onze sponsoring hopen we dan ook een bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van deze prachtige kunstuiting, zodat ook u hier blijvend van kunt genieten.

Tot die tijd, en tussen de concerten door, kunt u uw behoefte voor de schone kunsten reeds tegemoetkomen met een bezoek aan onze webshop.

TEFAF 2022 | Hemel op aarde

Na een afwezigheid van 2 eeuwigdurende jaren was het eindelijk weer zover. We mochten weer genieten van de adembenemende schoonheid van de hoogste concentratie topstukken uit de meest prestigieuze kunstcollecties ter wereld. Dit is tevens de essentie van het bestaansrecht van de TEFAF.

Een kunstliefhebber of verzamelaar is als een drugsverslaafde, constant op zoek naar de meest begeerlijke “fix” via musea, exposities, gerenommeerde locaties, literatuur en film, gekweld door een constante honger die nooit bevredigd kan worden. De mooiste stukken worden vaak aan het zicht onttrokken en als een privé aangelegenheid gekoesterd of zelfs geconsumeerd. Iets in mij begrijpt dit als geen ander. Sommige schoonheid kan niet gedeeld worden. Het is als een liefdesaffaire, een tweezijdige stroom van affectie en genegenheid die besmet of ontwricht zou raken door externe interventie. Het zijn tenslotte de objecten aan weerszijden van de stroom wiens affectie en genegenheid het meest puur is.

Deze filosofie achter ons latend, vinden we onszelf te midden van de TEFAF, tussen namen zoals Rodin, Karel Appel, Van Goch en Corneille. Tussen contrasterende werelden zoals het impressionisme en het expressionisme, en tussen tijdskloven van het oude Egypte tot de hedendaagse Art Brut. Een waar Walhalla, als badend in opium. Opus magnum na opus magnum na opus magnum, het ene werk nog prestigieuzer dan het andere. Het ene werk nog duurder dan het andere, oplopend tot in de miljoenen. Binnen handbereik maar ontoegankelijk.

Dat willen wij veranderen door kunst toegankelijk te maken voor een breed publiek. Kunst draagt bij aan de kwaliteit van leven. Wil het echter kwaliteit introduceren, dan dient het werk ook kwalitatief hoogwaardig te zijn en dat is waar wij ons bij voorbaat op concentreren. De stukken die u aantreft in onze collectie zijn allen van uitstekende kwaliteit en geschilderd door veelal RKD erkende artiesten. Desalniettemin proberen wij de aankoopdrempel te verlagen door “correcte” prijzen te hanteren. Op die wijze willen we als het ware de kwaliteit van leven de huiskamer in forceren. We hopen dan ook dat deze woorden u uitnodigen om eens een kijkje te nemen op onze webshop. Wellicht tot snel…

Wie zoekt zal (wijn) vinden…

Recent ontving ik het specifieke verzoek voor een Franse, gerenommeerde wijn uit 1971. Dit was namelijk het jaartal waarop twee familieleden van onze klant elkaar het “ja-woord” gaven. Het langverwachte huwelijksjubileum stond eigenlijk gepland voor 2021, maar kon vanwege Corona helaas geen doorgang vinden. Nu in de zomer van 2022 zou de schade worden ingehaald, en werd ik dus benaderd met het verzoek om de jubileumwijn te leveren.

Helaas maakte het jaartal 1971 geen deel uit van de collectie, echter was dit geen reden om onze wegen te laten scheiden. Met goedkeuring mocht ik dan ook gebruik maken van een verlenging, en ben ik op zoek gegaan naar een Franse, gerenommeerde wijn uit 1971. Dat lijkt overigens makkelijker gezegd dan gedaan. De wijn dient namelijk aan meerdere kwaliteitseisen te voldoen. Zo dienen de capsule en de labels in goede conditie te verkeren, dient het vulniveau van de fles optimaal te zijn, dient de wijn goed bewaard en drinkbaar te zijn en dient ook het Chateau een bepaalde allure uit te stralen. Kortom, een strenge selectie is noodzaak.

Na een lange zoektocht binnen het eigen netwerk kon er uiteindelijk een prachtexemplaar getraceerd worden, namelijk een Chateau Granchey van 1971 uit Saint Emilion. Dit Chateau is dan ook zeer gerenommeerd en de wijnen die hier vandaan komen zijn van uitstekende kwaliteit, net zoals dat huwelijk wat reeds vijftig jaar stand heeft mogen houden. Wederom buitengewoon eervol om onze wijn te mogen schenken op een gedenkwaardige dag zoals deze.

Zoals u leest laten wij ons niet beperken door de reikwijdte van het assortiment, maar volharden wij in onze zoektocht om de beste wijn voor u te traceren. Bent u op zoek naar een uniek en exclusief geschenk voor uw dierbaren? Bezoek dan snel onze webshop.

Te gast op een 50 jarig huwelijks jubileum

Recent (2022) ontvingen we het specifieke verzoek voor een Chateau La Tour Peyreau Saint Emilion uit 1967. Het bijzondere was dat deze wijn werd geschonken tijdens het huwelijksdiner van de ouders van onze klant, en wel zo’n 50 jaar geleden. Nu 50 jaar later vierden zij hun 50 jarige jubileum en Sophistiqué mocht daar dus bij zijn. Buitengewoon eervol om onze wijn te mogen schenken op een gedenkwaardige dag zoals deze. Dit zijn de ware juweeltjes.

Vintage wijn is dan ook een uniek cadeau om te geven en een ware ervaring om te krijgen. Vintage wijn wordt veelal dan ook niet beschouwd als een product om te consumeren, maar eerder als een emotie om te beschouwen. Op zoek naar een uniek en exclusief geschenk voor uw dierbaren? Bekijk dan snel onze collectie.

Een lang verwachte introductie: Isabella Clara Eugenia (1566-1633) & Albrecht VII (1559-1621)

Enige tijd geleden tijdens een van mijn kunstexpedities viel mijn oog op een wel heel bijzonder portret. Direct was ik in haar greep en volledig overgeleverd aan de impuls. Ik besloot dan ook om het werk aan te kopen en het onderzoek naar de hoofdrolspelers uit te stellen tot een later tijdstip. Inmiddels heb ik kunnen achterhalen wie deze markante verschijningen daadwerkelijk zijn, en tot mijn verbazing blijken ze nauw verbonden te zijn met de “Zuidelijke Nederlanden”.

De prominente dame op het portret is Isabella Clara Eugenia. Zij was van 1598 tot 1621 vorstin, en na het overlijden van haar echtgenoot Albrecht van Oostenrijk van 1621 tot haar dood in 1633 landvoogdes van de Zuidelijke Nederlanden.

De markante heer op de afbeelding is Albrecht VII, de aartshertog van Oostenrijk ook wel Albert of Albertus genoemd. Hij was landvoogd van de Zuidelijke Nederlanden van 1595 tot 1598. Na zijn huwelijk met de Infante Isabella regeerde hij in haar naam de Habsburgse Nederlanden als soeverein van 1598 tot zijn dood in 1621.

Opvallend is dat Isabella in deze compositie meer prominent is afgebeeld. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat haar adellijke positie hoger was.

Het origineel (mijn exemplaar is slechts een zeer goede reproductie) werd geschilderd in 1615 door Otto van Veen (1556-1629), en maakt hedendaags deel uit van de collectie van “The Earl of Wemyss and March K.T.” in Gloucestershire, Engeland. De vraag ontstaat of de artiest die de reproductie heeft gemaakt toegang heeft gehad tot het origineel. De reproductie is namelijk dermate waarheidsgetrouw dat het onwaarschijnlijk lijkt dat deze is geschilderd aan de hand van een afbeelding.

Ondanks dat Isabella en Albrecht niet te koop zijn, treft u binnen onze kunstcollectie wel een breed scala aan andere toegankelijke werken. Neem dan ook eens een kijkje in onze online galerie. Wellicht zien we u snel voor een bezichtiging.