Indien u vragen heeft, dan staan wij u graag te woord. Zie ons Impressum voor onze contactgegevens.
Exclusieve wijnen hebben bewezen zeer goede beleggingen te kunnen zijn. Dit geldt zeker voor de grote namen. De Live-ex index van de 100 meest gezochte wijnen liet van 2003 tot 2018 een stijging zien van 100 naar 300. Oftewel: deze wijnen werden gemiddeld 3x zo duur.
Natuurlijk is het zo dat het verleden geen garantie biedt voor de toekomst, maar gemiddeld genomen kan exclusieve wijn als een goede belegging worden gezien. Daarbij komt dat wijn als belegging niet hoeft te worden meegenomen in box 3. U betaalt er dus geen vermogensbelasting over.
U bent overigens niet de enige die zou besluiten om in wijn te investeren. Een onderzoek van Barclays Wealth and Investment Management in 2012 liet zien dat 28% van de zeer welvarende personen een wijncollectie heeft en dat 2% van hun vermogen in wijn is vastgelegd.
Feitelijk zijn de risico's hetzelfde als bij aandelen. Een groot voordeel ten opzichte van aandelen is dat een fles wijn niet failliet kan gaan. Daarbij komt dat door de kwaliteit van de gekozen flessen er geen sprake van kan zijn dat een fles ondrinkbaar of waardeloos wordt binnen een langere periode. Het komt zeker voor dat bepaalde flessen in waarde zullen dalen, maar historisch gezien kan geconcludeerd worden dat de prijzen op langere termijn vrijwel altijd zullen stijgen.
In ons assortiment treft u tevens namen die sterk vertegenwoordigd zijn op de Live-ex index. Denk bijvoorbeeld aan onze Chateau Palmer of onze Chateau Mouton Rothschild.
De correlatie tussen exclusieve wijnen en aandelen is historisch gezien beperkt, waardoor het vaak een goed extra beleggingsobject is voor een meer gebalanceerde vermogensportefeuille. Als tijdens een recessie aandelen flink dalen, blijken exclusieve wijnen vaak stabieler te zijn.
Wijn wordt ook steeds populairder. Dit leidt tot een toenemende vraag. Tel daarbij de interesse vanuit de opkomende landen op en er kan geconcludeerd worden dat exclusieve wijn steeds schaarser wordt. Er kunnen immers van een bepaalde exclusieve wijn niet meer flessen gemaakt worden: per hectare wijngaard is er een maximum aantal flessen dat geproduceerd kan worden en de producent van een exclusieve wijn kan zijn wijngaarden niet zomaar uitbreiden. Nog belangrijker is dat wijn wordt opgedronken. Hoe ouder een exclusieve wijn, hoe beter deze over het algemeen wordt (tot een bepaalde marge). Maar omdat deze wijn ook wordt gedronken neemt het aantal beschikbare flessen af. Resultaat: waardestijging.